בעוד לנו בוני האתרים תהליך בניית אתרים ברור מאוד, לרוב הלקוחות שפונים אלי אין בעצם מושג איך עובד תהליך בניית אתרים ומה עליהם לעשות כהכנה לבניית האתר שלהם על ידי איש מקצוע.
במאמר זה אנסה לשפוך אור על התהליך, לפשט אותו לשלבים בדרך ולפרט, כך שכל מי שמתכוון להקים אתר לעצמו או לעסק שלו בעתיד הקרוב, יוכל להבין טוב יותר למה הוא נכנס, עם מה הוא צריך לבוא מוכן ואיך הדברים עובדים.
תוכן עניינים
הכנות לפני תהליך בניית אתרים
לפני שמתחילים ופונים לבונה אתרים, רצוי מאוד להכין מספר דברים כדי לקצר וליעל את התהליך וגם כדי לקבל הצעת מחיר מדוייקת ואטרקטיבית יותר. אם אתם תהיו מוכנים מראש זה ישתלם לכם בסופו של דבר בעלויות, במשך זמן העבודה ויביא לתוצאות טובות יותר. אז אלו דברים שיש לבוא איתם מוכנים או לפחות לדעת שתדרשו להם.
בריף כללי – מהו בעצם האתר שאתם רוצים להקים?
כתבו בקצרה.. נושא האתר? תכולה שלו? מה אתם רוצים להשיג בעזרתו? איזה סוג אתר זה? תדמית, שיווקי, חנות, פיתוח ייחודי או אחר. מהי שפת האתר? אתר בשפה אחת או רב לשוני? האם יש לכם אתר קיים? האם יש אתרים דומים להשראה? אם כן צרפו קישורים אליהם. כמו כן במידה ויש לכם פרופילים ברשתות חברתיות אז גם צרפו קישורים אליהם.
מפת/עץ אתר
כתבו רשימה של הדפים העיקריים ותתי דפים שאתם רוצים שיהיו באתר. כמובן שבשלב האפיון אנו נמליץ לכם על שילוב דפים כאלו או אחרים ונדון על התכולה ומבנה התוכן בעמודים אלו. אבל חשוב שאתם תבואו מוכנים עם הבסיס.
תוכן לאתר
אחד הדברים הכי חשובים שאתם יכולים להכין מראש הוא התכנים לאתר. קורה לפעמים שהתהליך מתקדם מאוד והאתר בעצם מוכן אך התוכן לא מוכן או לא מתאים, דבר זה יוצר עיכוב בהשקת האתר. לכן חשוב מאוד להכין את התכנים לאתר מראש לפי מפת האתר. במידה ואין לכם תכנים מתאימים לאתר, נוכל להמליץ לכם על כותב/ת תוכן שיווקי לאתרים מה שיהפוך את האתר שלכם למקצועי ומקודם יותר.
חומרים גרפים/לוגו/תמונות/סרטונים
עוד דבר חשוב מאוד שבעצם בלעדיו יהיה קשה מאוד להתקדם הוא לוגו לאתר. במידה ויש לכם עסק קיים, תדמית גראפית קיימת אז מן הסתם לוגו העסק יהיה הלוגו באתר (לא תמיד), חשוב לבדוק בהזדמנות זו אם הלוגו שלכם מספיק מקצועי ועדכני ואם לא, אז שווה לשדרג אותו או לעצב תדמית חדשה. במידה ואין לוגו בכלל אז יהיה צורך לעצב לוגו על ידי מעצב מקצועי. כמו כן כל חומר גראפי שיש לכם תוכלו לשלוח לנו כך שיעזור לנו בשלב עיצוב ובניית האתר. אם יש לכם תמונות אותנטיות, תמונות אווירה, תמונות מוצרים, תמונות אנשי צוות וכל תמונה או קובץ רלוונטי אז הכינו אותם בתיקייה שניתן לשתף, למשל בגוגל דרייב, ושלחו לנו לפני שלב העיצוב. במידה ויש לכם סרטוני תדמית, מוצרים, הדרכה, אז הכי טובה מבחינת טעינה וקידום, קודם להעלותם לערוץ יוטיוב ולהטמיע אותם אחר כך בקלות באתר העתידי שלכם.
תקציב
חשוב שתגדירו מה התקציב שלכם לפרויקט בניית האתר ותבינו שאם למשל אתם צריכים לפנות גם לכותב תכנים וגם לעצב לוגו חדש לעסק/אתר אז אלו בדרך כלל דורשים תקציב נוסף מעבר לתשלום עבור עיצוב ובניית האתר.
תהליך בניית אתרים
אפיון אתר
אפיון הוא בעצם השלב בו אנו נכנסים בעובי הקורה ולפרטי פרטים ומבינים ביחד מה הולך להיות באתר מבחינת מבנה, פונקציונליות ותוכן. מטרת האפיון היא להחליט היכן ימוקמו כל רכיבי הדפים (לדוגמא הלוגו, בר הניווט הראשי, בר ניווט משני, טקסטים, טפסים, תמונות וכיו"ב). בשלב האפיון מתעסקים במבנה, פונקציונליות ובמיקום הרכיבים ולא בעיצוב או בשפה הגרפית.
עיצוב אתר
לאחר תהליך האפיון כבר ברור מהו מבנה האתר ומה הוא מכיל, אז ניגשים לשלב עיצוב האתר, בו המעצב יוצר מראה, אווירה ייחודית ועדכנית התואמת את אופי העסק תוך התאמה למערכת אתר דינאמית בעלת גמישות מקסימלית, זו וורדפרס. בדרך כלל בשלב זה תקבלו סקיצות עיצוב של עמוד הבית והתבניות הפנימיות.
בניה ופיתוח אתר וורדפרס
לאחר אישור עיצוב, תחל מלאכת בניית אתר וורדפרס, שיבנה ויפותח עלידי מתכנת מקצועי. העיצוב והפונקציונליות חייבים לעבור באופן מושלם לאתר ולניהול במערכת וורדפרס. האתר צריך להתאים לדפדפנים נפוצים (אקספלורר, כרום ופיירפוקס) ויהיה רספונסיבי (מותאם למובייל). רצוי שהאתר יבנה בשרת בסביבת עבודה ורק לכם תהיה גישה לראות את ההתקדמות.
אחסון אתר וורדפרס
כדי שהאתר שלכם יעבוד ויהיה גלוי לכל, הדבר הבסיסי שאתם חייבים הוא שרת ופנל ניהול חבילת אחסון. אמליץ לכם על חבילות אחסון אתרי וורדפרס מותאמות לפי אופי הפעילות, נפח הקבצים והתעבורה הצפויה.
הדרכה על מערכת הניהול
חלק חשוב בתהליך הוא ההדרכה, ולכן לאחר שהאתר בנוי ומוכן מן הסתם תרצו לנהל ולקדם אותו. הדרכה פרטנית על המערכת והאתר שלכם, על ניהול כללי, הזנת תכנים וכמה טיפים לקידום, תתן לכם את הכלים לניהול האתר שלכם.
השקת אתר
אחרי אישור סופי שהכל תקין ובמקום אפשר לפתוח את האתר למנועי החיפוש ולגולשים ואתם תוכלו לצאת לדרך חדשה.
קידום אתר
רצוי מאוד שהאתר שתקבלו יהיה בעל אופטימיזציה לקידום, מותאם לקריטריונים של גוגל מבחינת מבנה תוכן, מהירות טעינה, התאמה למובייל וניהול seo במערכת. מי שלא מקדם בעצמו אני ממליץ על שירותי קידום ופרסום.
מקווה מאוד שמאמר זה עזר לכם להבין טוב יותר איך עובד תהליך בניית אתרים ועכשיו תוכלו לגשת לתהליך כזה בעיניים פקוחות, להיות מוכנים מראש, דבר שיהפוך את התהליך למהיר ומקצועי הרבה יותר.