שדרוג אתר הוא אירוע שקורה כל כמה שנים. ההתפתחויות הטכנולוגיות הופכים את האתר שלנו לישן במה שנראה לפעמים כמו הרף עין: רק הרגע השקנו אותו וכבר הוא מיושן?! אבל הרגע הזה היה כבר לפני יותר משלוש שנים, ועד שתשיק את האתר החדש יעברו כארבע… הזמן טס… לפעמים נדמה לי שאתרים, כמו כלבים צריכים ספירת שנים אחרת משהו כמו 'שנות אתר'.
וברצינות, שדרוג אתר מציב בפנינו אתגר רציני והוא מעבר מאתר ישן לחדש. המעבר הזה הוא נקודה מאד רגישה מבחינת הקידום של הדפים השונים והפוטנציאל לפגיעה. יש כאן כמה פרטים שחייבים להכיר ובהם יעסוק המאמר הזה.
חשוב לי לציין, שהעדיפות העליונה היא לתת לבעל מקצוע לבצע את ההעברה בשבילנו. זה יהיה לרוב מקדם אתרים מנוסה. הדבר נכון שבעתיים באתרים גדולים מאד ומקודמים מאד שלהם יש הרבה מה להפסיד. לא תאמינו כמה מעבר אתר ללא ליווי מקצועי של קידום אתרים אורגני הוא נפוץ – ועסקים רבים נפגעים מזה.
בכל מקרה, אני יותר מממליץ לקרא את המאמר. אפילו אם ניתן את המלאכה לבעל מקצוע, כאן מומלץ מאד שלפחות תבינו את המונחים והתהליכים הבסיסיים בכדי שתוכלו לראות שהכל מתבצע כהלכה ולבקר את התהליך.
מתי משדרגים אתר
אתר משדרגים כאשר אחד הדברים הבאים קורים:
- האתר שלנו לא מתאים למובייל או שאיננו רספונסיבי ונראה רע על מסכים שונים. עלות ההתאמה של אתר כזה יכולה להיות לעיתים גבוהה יותר מהקמה של חדש.
- האתר שלנו נבנה על מערכת מיושנת שאיננה מתאימה לקידום אורגני ויהיה זול יותר להקים חדש מאשר לשדרג.
- הקמנו אתר על כלי לבניית אתרים כדוגמת וויקס ועכשיו אנחנו רוצים 'לעלות כיתה' ולבנות אתר שיהיה שלנו באמת.
- אנחנו צריכים שדרוג משמעותי בתפקוד האתר ורוצים ליישם טכנולוגיות חדישות, למשל באתרי אי-קומרס.
כל המקרים האלו כאמור נוטים לקרות מהר מכפי שציפינו להם. לא צריך לקחת את זה קשה, בדרך כלל זה אומר שאנחנו עובדים טוב והאתר נהיה 'קטן עלינו' ועל העסק שלנו. בואו נראה איך עוברים נכון לאתר החדש.
אלמנטים חשובים באתר החדש שלנו
עוד לפני המעבר, אנחנו צריכים לוודא שהאתר החדש יתאים לנו. המאמר הזה בוחן את המעבר מהזווית של הקידום ולכן אני מציין כאן שני נושאים מאד חשובים לתת עליהם את הדעת. זאת כמובן בנוסף לשיקולים אחרים כמו עיצוב או שימושיות האתר.
שני הנושאים הם:
- אופטימיזציה וחוויית משתמש – בניית אתר חדש צריכה לשפר את חוויית המשתמש מכל האספקטים השונים, כולל מהירות טעינה. חוויית משתמש היא קריטית לקידום. בכדי לוודא שאנחנו אכן משפרים אותה באופן משמעותי, רצוי לעבוד מול דו"ח חוויית משתמש של האתר הישן ולראות היכן נקודות התורפה שלו.
- תמיכה בקידום אורגני – כל אתר חדש שלא תקימו יהיה צריך לתמוך ולנהל קידום אורגני ברמה הגבוהה ביותר. מערכת וורדפרס למשל תהיה בחירה טובה מכיוון שהיא מסוגלת לייצר אתרים מקודמים בצורה טובה מאד. העידכונים השוטפים הן של המערכת עצמה והן של התוספים השונים גם הם יתרון גדול שלה.
צ'ק ליסט למעבר מאתר ישן לחדש
ריכזתי לכם כאן את כל הפרטים שצריך לתת עליהם את הדעת כשעוברים אתר. רבים תמיד זוכרים את הפניות ה301 כדבר העיקרי, אבל ישנם עוד דברים חשובים שצריך להכיר.
הפניות 301
זהו כאמור החלק העיקרי במעבר. הרעיון בהפניות האלו הוא להעביר את הגולשים מהכתובת הישנה של הדף אל כתובתו החדשה. ללא אותן הפניות אנחנו ניתקל בדפי 404 ולא רק אנחנו, אלא גם הזחלן של גוגל והוא ממש לא אוהב דפים לא קיימים וקישורים שבורים.
לפני שנבצע את ההפניות, כדאי לייצר דו"ח מלא של העמודים הישנים מול העמודים החדשים אליהם נרצה להעביר. הדו"ח הזה חשוב מכיוון שהוא מרכז את כל הכתובות הישנות מול החדשות. כמו כן הוא מאפשר לנו מעקב על עמודים ישנים שונים שעברו לאותו עמוד חדש. זה יכול לקרות בעקבות שינויים בתוכן – עמוד ישן כבר לא מתאים אחד לאחד לעמוד חדש ואנחנו שולחים את הגולשים לעמוד הכי קרוב אליו מבחינת תוכן.
הפניות 301 שמתבצעות באתרים עם אלפים רבים של עמודים אולי יגרמו לירידה במהירות הטעינה. אם זה המצב, מומלץ מאד לקבל החלטה נקודתית עם מומחה. אציין רק שלעיתים, כאשר מדובר באתר ענק של ממש, אולי עדיף להשאר עם הכתובות הישנות.
מובן מאליו, אבל בכל זאת אציין זאת. בסוף ההעברה אתם צריכים לעבור ולבדוק באופן יסודי שהיא מתבצעת כפי שצריך. תשמרו על האתר הישן עד סוף התהליך הזה כדי שלא תיפלו בין הכיסאות.
מבנה אתר
אחד הדברים שחשוב לשמור עליהם במעבר לאתר חדש הוא ההיררכיה של הדפים השונים באתר. גוגל מפרש את אותה היררכיה כחלק חשוב באתר. אם לדוגמא, מוצר מסוים שלכם מופיע בתפריט הראשי – גוגל מבין מזה שזהו חלק עיקרי ממה שאתם מציעים. במקרה ובאתר החדש אותו מוצר ירד בהיררכיה ועכשיו יש מעליו עוד שכבת תפריט, גוגל כנראה יוריד את הדירוג לאותו דף מוצר ובצדק מבחינתו.
נתוני מטא
נתוני המטא צריכים לעבור בצורה מלאה מהאתר הישן לחדש. חשוב להבין שאותם נתונים הם אלו שעזרו לגוגל לדרג את הדפים מלכתחילה. גוגל נעזר במידע הזה בכדי להבין במה עוסק הדף הספציפי וכיצד לקטלג אותו.
המקרה היחיד בו 'מותר' לכם לא להעביר את הנתונים בשלמותם הוא אם החלטתם גם לשדרג אותם. יכול להיות שתרצו לחדש את התיאורים והכותרות כך שיראו יותר טוב בתוצאות החיפוש למשל. עלי לציין שזהו תהליך שכדאי לעשות באופן שיטתי ומקיף. ניתן לעשותו גם לאחר המעבר המוצלח מאתר ישן לחדש אבל בכל זאת תזכרו שזו אופציה.
העברת תמונות וקישורים
יש לבדוק שתמונות וקישורים הגיעו בשלמותם לאתר החדש. מבחינת תמונות, בדקו את תגיות המטא ואת הכותרות שלהן. הן אמורות להיות זהות לאתר הישן. שימו לב שהעברית הגיעה נכון.
נצלו את ההזדמנות לבדוק שהתמונות שלכם לא כבדות מידי. אין שום סיבה שתמונה תכיל אפילו פיקסל אחד יותר ממה שנראה על המסך.
קישורים יש לבדוק גם כן מכיוון שלעיתים ישנן בעיות עם זה. הקישורים האלו הם לא פחות מקריטיים בשביל לשמור על דירוג האתר. יכול להיות שאלו קישורים פנימיים חשובים או אפילו קישורים חיצוניים שהסרתם תגרור הסרה של קישורים לאתר שלכם.
מפת אתר
זהו עוד נושא שיש לוודא שבוצע כהלכה. עדכנו את מפת האתר. את המפה תוכלו לייצר בעזרת הScreaming Frog או כלים דומים. יש לוודא גם שמפת האתר בפוטר קיימת. זה משמש לעיתים את הגולשים וגם גוגל מקנה לה חשיבות.
4 תגובות
השארת תגובה
תודה מאמר מעולה! אשמח לקבל קישור לתוסף הפניות מומלץ לוורדפרס
תודה לך עמי (-: הנה לך קישור לתוסף הפניות 301 אם תרצה עזרה בנושאי בניית אתרים אז אשמח לשמוע ממך ולספק לך שירות מקצועי
. הצעת מחיר לשדרוג. תודה
שלח פרטים בצור קשר